Subscribe to RSS - Rondje Oostzee

U bent hier

Rondje Oostzee

Dinsdag 17 mei zijn we (Jan en Willeke) vertrokken voor een fietstocht door Duitsland, Polen, Kaliningrad, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Zweden, Denemarken en via Duitsland weer terug naar Steenwijk in Nederland.

Het gedeelte tot Tallinn in Estland hebben we grotendeels de R1 gevolgd. Dit is een bestaande en beschreven fietsroute van Boulogne sur Mer naar St. Petersburg.

Wij zijn bij Jöhvi in Estland linksom gegaan en niet naar rechts richting St. Petersburg. In Tallinn hebben we de boot genomen naar Helsinki en via de zuidkust zijn we naar Turku gefietst. Vandaar over gevaren naar Stockholm en langs het Vätternmeer naar Helsingborg gereden, waar we weer over konden varen naar Denemarken. In Denemarken door Kopenhagen naar Mon,Falster en via Lolland over gevaren naar Duitsland en zo terug naar Nederland waar we 11 weken later op 3 augustus in Steenwijk terug kwamen. Onderweg hebben we zo veel mogelijk gekampeerd, daar waar geen camping was namen we een hotelletje, trekkershut of hostel.

Per land:
Door Zweden
Door Denemarken

Rondje Oostzee overzicht per dag

Dag 3 van Zwillbrock naar Münster

camping Kortschot bij WinterswijkDag 1 en dag 2 zijn we van Steenwijk via Nijverdal naar Stadtlohn gereden. Nadat we daar een camping vonden, die niet voor tent-kampeerders open was, zijn we terug gereden naar Winterswijk, waar we op camping Kortschot gestaan hebben. www.kortschot.nl  Nu beginnen we deze dag vol goede moed en gaan we weer op weg naar de grens met Duitsland.  Bij de Barokkerk van Zwillbrock komen we het eerste fietsbordje van de R1 tegen. Door de velden rijden we naar Vreden, een leuk oud stadje. Vervolgens door naar Stadtlohn.

Dag 4 van Münster naar Warendorf

marktplein in WarendorfHet is een zonnige vrijdagmorgen. We hebben alle tijd vandaag, omdat we maar een klein stukje van de route gaan doen. Dit heeft te maken met het feit dat er weinig campings onderweg zijn. In Warendorf, het doel van vandaag, is er wel een.

Dag 5 van Warendorf naar Riege

aspergeteeltVandaag rijden we door de velden met mais,asperges, grassen en koren. Het is een mooie zonnige dag.

Dag 6 van Riege naar Höxter

Over een hobbelpad ( grotendeels onverhard) door het bos naar Augustdorf. Het is een rustige zondagmorgen, de bakker en het cafe zijn open verder is alles dicht. De kerkklokken luiden, groepjes mensen lopen richting de kerk. Door het Teutoburger Wald rijden we verder.

Dag 7 van Höxter naar Bad Gandersheim

toegangspoort slot CorveyAllereerst terug naar Höxter naar de  fietsenzaak die we gisteravond gevonden hebben.

Jan krijgt nieuwe voordragers op zijn fiets. Dit kost nog al wat moeite, pas om 11.00 uur zitten ze erop en kunnen we weer op weg.

Dag 8 Van Bad Gandersheim naar Bad Harzburg

Gevels in GoslarVanaf Bad Gandersheim beginnen we meteen te klimmen naar Wolperode. Vlak voor Bilderlahe bereiken we het hoogste punt en kijken uit over Seesen en de uitlopers van de Harz. Het is een prachtige dag overal om ons heen hoor je de vogels fluiten en nog steeds de koekoek met zijn bekende roep.

Dag 9 van Bad Harzburg naar Gernrode

Voormalige grensNa een koude en ook pijnlijke nacht vanwege de knie gaan we over de asfaltweg naar Stapelberg. Voor de plaats slaan we linksaf het Eckertal in. Na ongeveer 1 kilometer komen we bij de gedenksteen van de voormalige Oost-West grens.

Dag 10 van Gernrode naar Bernburg

ReinstedtEven een klein klimmetje en dan een enorme afdaling 14 % naar Gernrode. Geen wonder dat we er gisteren moeite mee hadden. Over de weg naar Ballenstedt, waar we ontbijten bij de bakker. Van Ballenstedt gaan we over Radisleben naar Reinstedt en slaan zo een stukje van de R1 over.

Dag 11 van Bernburg naar Mildensee

bakker en cafe in Preuszlitz

Over een prachtig fietspad naar Baalberge en Preuszlitz. Hier willen we een kop koffie met gebak nemen. Ik ben jarig vandaag en dat hoort zelfs als je ver van huis bent gevierd te worden. We komen terecht in de Mühlenbäckerei und cafe. Een klein winkeltje met een zitje in de huiskamer van de eigenares.